Marketing voor mediabedrijven, media voor marketingbedrijven

De marketing van Rutte II

Home / Branding / De marketing van Rutte II

Prinsjesdag is voor kamerleden en het kabinet van Rutte II een beetje wat de jaarlijkse strategiedag van een bedrijf is. Het is de dag waarop de rvb zich onder het personeel komt begeven, maar natuurlijk wel om alleen visie en strategie te verkondigen: “Er is de afgelopen jaren hard gewerkt, en de komende jaren moet ook nog hard gewerkt worden, natuurlijk, maar wat gaan we volgend jaar doen?”

Het wezenlijke verschil is dat een bedrijf zo’n verhaal niet voor een 16 miljoen koppig publiek hoeft te doen. Toch doet het gemiddelde beursgenoteerde bedrijf zijn verhaal veel beter dan Rutte II, en elke regering daarvoor. Bedrijven weten ergens een show van te maken, hoe je mensen aan je zijde kunt krijgen. Daar kan de politiek wat van leren. En hoewel sommige lezers, in de rol van ‘gewone mens’, hier nu een nare smaak van in hun mond krijgen, is het goed bedoeld.

Want Rutte II heeft namelijk behoorlijk wat bereikt. Veel ook niet, maar zeker veel punten zijn bereikt. En daar zien we te weinig van terug. Google maar eens ‘wat is er bereikt uit het regeerakkoord‘. Hoewel je 1,63 miljoen resultaten krijgt, is er maar één relevant, van NU.nl (de afwezigheid van de journalistieke grootmeesters in de searchresultaten valt me ernstig tegen). Dat heeft op 29 augustus 2014 een opsomming gemaakt van de punten uit het regeerakkoord die zijn geregeld (15), nog in behandeling zijn (12), in uitvoering zijn (8), afgeschoten zijn (6), of nog komen (3).

Van de genoemde 44 punten zijn er dus 15 gerealiseerd en nog eens 20 in behandeling of in uitvoering. Lijkt een behoorlijke score, met nog twee jaar te gaan voor deze regering. Wat is er dus mis met de marketing van Rutte II?

1. De url www.regeerakkoord.nl is niet van de overheid
Die is namelijk van Freestate Publishers, die mediatycoons uit Spijkenisse, die nog meer url’s beheren, zoals verveelmedood.nl en bakvormpjes.nl. Terwijl dit natuurlijk dé site zou moeten zijn, waar alles wat de overheid uit het regeerakkoord heeft gerealiseerd, in behandeling of uitvoering heeft, of is afgeketst, inclusief wie waar voor of tegen heeft gestemd, terug te vinden zou moeten zijn. Wij denken: gooi er een kleine vijf mille tegenaan en die url is van Mark.

2. www.rijksoverheid.nl/regeerakkoord geeft een 404-melding
Belangrijk op internet is dat men altijd opzoek is naar de kortste weg naar relevante informatie. Less is more, minder kliks, minder tekst, directe links. Dus als de kern van je beleid is gebaseerd op een contract, dan moet de weg naar alle informatie over dat contract zo kort mogelijk zijn.

3. De url die wel wordt gebruikt voor het regeerakkoord van de overheid, is niet goed
Op www.rijksoverheid.nl kun je informatie vinden over het regeerakkoord. En wel hier: www.rijksoverheid.nl/regering/regeerakkoord. Los van het feit dat deze url heel slecht communiceert in marketingcommunicatie (“kijk snel op weeweeweepuntrijksoverheidpuntenelslashregeringslashblablablabla)”), staat er ook bijzonder weinig informatie op waar een burger iets aan heeft. Sterker nog, er staat niets op die site, dat een burger langer dan een paar seconden kan vasthouden.

4. Dat leidt ons tot het vierde punt: de presentatie van de informatie is slecht
In het regeerakkoord staat heel veel concrete informatie: afgesproken groeicijfers, krimpcijfers, te investeren of te bezuinigen euro’s, statistieken die moeten worden omgebogen, etc. etc. Allemaal heerlijke informatie voor een stel goede visualisers. Wij stellen voor een samenwerking aan te gaan met Visual.ly of hier even te kijken hoe je data aantrekkelijk kunt te maken. En dat is belangrijk, om dat wij, burgers, zo die informatie in ons moeten opnemen, onthouden, er iets van gaan vinden.

5. Dat brengt ons bij het CBS, CPB, SCP, de Algemene Rekenkamer, etc. Waarom doen zij het niet?
Ooit een persbericht van het CBS gelezen, vanuit je ‘rol’ als gewone burger? Of een stuk van de Algemene Rekenkamer, maar dan in je eigen tijd i.p.v een spannend boek, en niet in de baas zijn tijd? Zelfs de infographic-stroom van het CBS, de laatste tijd, is nog steeds saaie kost. Deze instituten zijn er niet om met non-professionals te communiceren. Ze publiceren voor ambtenaren, wetenschappers en journalisten. Burgers lezen dan wel weer een folder, een krant, kijken tv, of…lezen een site. En dat brengt ons weer bij punt 1.

Als Prinsjesdag dus de traditie is om de stand van zaken omtrent het land en het regeringsbeleid te presenteren, dan moet er ook nog gewoon een fantastische site komen met goede informatie voor de inwoners van dit land. Als de overheid op www.regeerakkoord.nl alle informatie, over wat wel én wat niet is gelukt, met mooie, duidelijke visuals zou publiceren, zou de afstand tussen overheid en burgers zomaar kleiner kunnen worden. Want op Prinsjesdag kijken we toch alleen maar naar de hoedjes van de Tweede Kamerleden.

Inspiratie nodig voor/over visualisaties? Kijk dan even hier en hier.

Recent Posts