In het vakblad Adformatie van deze week (behoorlijk opgefrist sinds Sijthoff deze titel van Kluwer heeft overgenomen en inmiddels helemaal futureproof, controlled circulation is namelijk definitief dood) een prettige coverstory: de opmars van marketeers, die alles kunnen. Het schaap met de vijf poten, de ‘full stack marketeer’, zoals Adfo deze noemt, is de nieuwe marketeer. Genoemd naar de full stack developer, iemand die een site kan ontwerpen, maar ook gelijk kan bouwen. Wat moet deze marketeer dan allemaal kunnen?
De alleskunner is ook nog eens sneller
Specialisten bij grote concerns, zoals de corporate PR-executive, de databasemarketeer, de marktanalist en de Marcom-specialist hebben de toekomst niet meer. Leuk hoor al die specialisten op verschillende afdelingen en die allemaal hun plasje willen doen over die ene productintroductie, maar dat levert allemaal maar ruis op de lijn op en zorgt ervoor, dat die kleine concurrent met maar één full stack marketeer aan boord, veel sneller marktaandeel opbouwt dan de grote moloch, waar het sowieso twee weken kost om al die ‘gremia’ bij elkaar te krijgen. Daar sta je dan te kijken als ‘projectmanager introducties’. Nee, de alleskunner moet ook echt alles kunnen. Zelf een flyer in elkaar zetten, zelf een event opzetten en uitvoeren, zelf een persberichtje schrijven, zelf de analytics lezen en er naar handelen, zelf de klant bellen, zelf nieuwsbrieven met Mailchimp in elkaar zetten, schrijven, monitoren, kortom alles!
Freelancers en bureaus
De full stack marketeer werkt niet bij een concern, hij of zij werkt bij een start-up, is freelancer (met meer dan 5 jaar zelfgekozen ondernemerservaring) met verschillende opdrachtgevers en een mix aan afgewerkte projecten. Het schaap met de vijf poten heeft explosieve jaren gekend en heeft zich een slag in de rondte geacquireerd en weet dus wat het is om met klanten om te gaan en het verschil te maken. Grappig in het artikel is, dat ze een aantal kenners van marketeers aan het woord hebben gelaten, die lijnrecht tegenover elkaar staan. Dick Koopman van Yacht (onderdeel van het megaconcern Randstad) ziet deze trend niet, hij bespeurt juist een enorme vraag aan superspecialisten. Bob van Es van ‘kleintje’ Schaal X onderschrijft de trend wel: “Je moet als marketeer juist sneller schakelen, het effect van alles wat je doet kunnen overzien en begrijpen…Online is al lang geen aparte tak meer, social ook niet…” Jan Rijkenberg van reclamebureau BSUR is het daar mee eens: “Bij grote bedrijven zijn de afdelingen te groot, er zijn te veel specialismen en iedereen werkt op zijn eigen vierkante meter. Eén gepassioneerde strateeg, die alles overziet, ontbreekt vaak. Ik geloof dat de marketeer van de toekomst meer een ondernemer is.”
De full stack marketeer. Ik sluit me met volle overtuiging bij dit nieuwe, oude fenomeen aan. Net als al die grote bedrijven, waar de marketingafdeling de afgelopen jaren behoorlijk getrimd is. Ze moeten wel.